A Trabant 601-es modellje sokak számára talán ma is számtalan családi, vagy egyéni emléket idéz fel.
Ezt a kisautót a hivatalos adatok szerint 1963-1990-ig között gyártották.
Igazán egyszerű konstrukció volt, ami nagy előnyének számított. Átlagos beállítástól függő fogyasztása mellett a szervizelése is megfizethető volt, így sok kevésbé tehetős családnak is ideális megoldást nyújtott a mindennapi vagy alkalomszerű közlekedéshez. Üzemanyagtartálya 24 literes volt, így hosszabb utaknál több tankolást is be kellett kalkulálni.
Méretileg a kisebb felépítmények közé tartozott, ezért 4 felnőtt számára biztosított helyett.
Kétütemű motorra keverékkel működött, ami abban az időben minden benzinkútnál elérhető volt. A tankolása a motorháztető felnyitása után, ma már érdekes módon elől volt. A teljesítménye megmosolyogtató a maga 26 LE (lóerőjével) és a végsebessége jobb esetben elérte a 110 Km/órát. Az autópályák külső sávjában gyakran láthattunk belőle a kilencvenes évekig. A több évtizedes gyártása során több belső fejlesztésen is átesett, de a külső szinte változatlan maradt.
Környezetbarátnak egyáltalán nem volt mondható mivel eléggé füstölt! (Ennek mértéke persze beállítástól is függött).
A mai napig a Trabant 601-es modellje a Kelet Németországi régió szimbólumának számít.
Nekem is volt két Trabantom, így személyes emlékeim fűződnek ehhez a típushoz. Igaz nem voltam túl szerencsés ezzel a két példánnyal, mert az első nagyon hangos volt, a második meg az első használat napján reggel totálkárosra tört. Ám ennek ellenére mégis sok kellemes percet élhettem át (főként az elsővel), így számomra inkább a jó emlékek meghatározóak ezzel a szerethető járművel kapcsolatban. Az utazási élmény ebben az autóban fapados volt, amit kár lenne szépíteni, de ahogy mondani szokták elvitt A-ból B-be és ez volt a lényeg.
Hasonló kormányváltós megoldásokkal manapság ritkán találkozni, de véleményem szerint ez nem volt egy rossz találmány, mert gyorsan elsajátítható és használható konstrukciónak számított abba az időben.
A trabantokban minimális elektronikát építettek be, így a meghibásodás is minimálisra csökkent, valamint egy kis jártassággal akár házilag is javítható volt. Két fő verziója volt a Szedán (limusine) sima és a kombi (universal). Mindkét verzió két ajtós kivitelben készült, így a hátsó ülések megközelítése az első ülések lehajtása után volt megoldható. Ez nem volt túl kényelmes de egy idő után megszokható volt. A kombi változat a családi kempingezéshez nyújtott kíváló segítséget. A jármű teljes súlya Limusine 615 kg Combi 650 Kg ez a minimális felépítmény súly a viszonylag könnyű karosszéria elemeknek volt köszönhető. Ez az előny egy balesetnél hátránnyá változott mivel könnyen tört és kevés védelmet biztosított az utasok számára.
A trabant 601-es sikerén felbuzdulva elkészült a négyütemű (OTTO motorral) ellátott 1.1-es köbcentis kivitel amit csupán néhány évig gyártottak.
Szinben talán a zsemleszínű volt a leggyakoribb a kétütemű alap 601-es modellből, de a sárga, a kék, és a zöld különböző árnyalatával is gyakran találkozhattunk. A fekete és a piros szín valahogy nem illett hozzá!
Világszerte számtalan rajongói klub működik ahol változatos színekben egyedi dekorálási elemekkel is előkerül ez típus. Budapesten is nagy divatja van a nosztalgia kocsikázásnak ahol a régi de jól felújított járművekkel lehet közlekedni. Ez a turisták körében igen népszerű időtöltés kínál.
Több filmben és sorozatban is szerepelt, talán a legismertebb a go trabi go című film, de a szomszédok teleregény sorozatban is felbukkan.
Érdekesség: A Trabant legkorábbi modellje a P70-es volt amit 1955-57 között gyártottak, de a 601-es típusra legjobban hasonlító P50-es első példányai 1957. November 7. én gördültek ki a gyárból.
Neked is vannak személyes emlékeid a Trabanttal kapcsolatban? Írd meg a retró napló fórumban.
További retró járművek a 70-80-as évekből:
Retró napló blog. A múlt legszebb pillanatai.
A blogbejegyzést írta és szerkesztette: István