A városi tömegközlekedés egyik központi szereplője a villamos, ami szintén nagy fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedekben.

Népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, hogy ez a jármű több kifejezéssel párosítható a mindennapos szóhasználatban: tuja, vili, vilmos.

Kötött pályás közlekedési technológiája révén, a nagyobb autóforgalom mellett is folyamatos haladást biztosító jármű.

Budapesten a szerelvények színe egységesen sárga, és meghajtásához a kiépített felsővezetékekből nyeri az áramot.

Lehet szeretni és gyűlölni egyaránt, de praktikussága szerintem nem kérdőjelezhető meg.

Ebben a blogbejegyzésben egy képes beszámolóban mutatom be a fejlődését, nem megyek vissza egész a kezdetekre, így 1970-től indulnak a képek. A technikai paraméterek részletezésében sem térnék ki, inkább a személyes emlékeimmel szeretném kicsit színezni a villamosok bemutatását. Akit a technikai részletek foglalkoztatnak, azok bőségesen találnak weboldalakat ebben a témában.

Tartsatok velem!

régi villamos 1
Háromkocsis régi villamos halad a József körúton 1970-ben.

Emlékszem ezek a háromkocsis villamosok középső kocsija fapados volt, így sokan az első és az utolsó szerelvényt részesítették előnyben az utazásaik során. Ezért általában a középső kocsikban több eséllyel volt szabad hely.

Moszkva tér (ma Széll Kálmán) háttérben a nemrég megújult Postapalota épülete 1970-ben.

A régi Moszkva téren sok villamos vonal haladt át, ami ma sem változott!

Az Erzsébet híd, ahogy ma már nem látni villamos közlekedéssel 1970-ben.

Manapság a budapesti belvárosi hidak között kettő van, amelyen nincs villamos közlekedés az Erzsébet híd és a Lánchíd.

Régi fapados villamos belső 1970-ből.

A fa ülések egyszerű tervezése a sötét és világos pácolt lécek keverése volt, (ami a kényelmén nem javított.)

Budapest XI. kerület Bartók Béla út 135. Füzesi Árpád Főműhely 1972-ben (ahol a villamosok alszanak.)

Általában a külterületi megállóknál voltak kialakítva kocsiszínek (remiz) itt a villamosok felújítását és karbantartását végezték.

A mai 4-es villamos akkor még 4A jelöléssel járt a Lágymányosi lakótelep és Császárfürdő vonalon, 1972-es fotó.

Ezen a képen elölről is megcsodálhatjuk a régi 4-es villamost, valamint érdekesség még a forgalmat irányító rendőrhölgy, akinek még dobogója is van.

Baross tér, Keleti pályaudvar 1972-ben, ahol ma már szintén nem jár villamos.
Egy kicsivel modernebb kiadású villamos itt éppen a 9-es vonalon 1973-ban, amit talán sokan nem ismertek.

A kilences villamos a Batthyány tér és a Budafok mai Városház tér (régi nevén, Varga Jenő tér) között közlekedett, jó járat volt, mert közvetlen átszállást biztosított a metróhoz, vagy a Hév vonalához, én is sokat jártam vele. A Gellért tértől egész a végállomásáig a Batthyány térig közvetlenül a Duna vonalát követte, így a kilátás is szép volt az utazás közben.

Ez a típusú villamos szervény járt sokáig a 4-6-os vonalán is!

Villamosmegálló 1985-ben az Árpád híd óbudai hídfőjénél, balra a háttérben a Szőlő utcai sávház (Faluház) látszik.
Nekem ez a villamos szerelvény volt a kedvencem, mivel már elég modernnek számított és aránylag kényelmes utazást biztosított.

Ez a típusú villamos szerelvény általában két kocsiból állt és a kocsik hátsó felén a kapaszkodók mögött volt egy üres tér, ahová le lehetett ülni vagy a táskákat elhelyezni. Gyerekként gyakran itt utaztam. (Én a 18-as vonalán jártam vele napi szinten.)

Egyébként véleményem szerint a nagyvárosokban a metró után a villamos a második leghatékonyabb közlekedési jármű.

Ebbe a bejegyzésben mára ennyi fért bele, tudom sok típus még lemaradt az összefoglalóból, de ha lesz rá érdeklődés talán majd legközelebb folytatom.

Ebben a blogbejegyzésben is a Fortepan oldaláról lettek felhasználva a régi képek!

Amennyiben tetszett ez a bejegyzés, köszönöm, ha egy megosztással támogatod gyűjtő munkámat!

További írásaim a régi közlekedési járművekről:

Írta és szerkesztette: István