A városi tömegközlekedés egyik központi szereplője a villamos, ami szintén nagy fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedekben.
Népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, hogy ez a jármű több kifejezéssel párosítható a mindennapos szóhasználatban: tuja, vili, vilmos.
Kötött pályás közlekedési technológiája révén, a nagyobb autóforgalom mellett is folyamatos haladást biztosító jármű.
Budapesten a szerelvények színe egységesen sárga, és meghajtásához a kiépített felsővezetékekből nyeri az áramot.
Lehet szeretni és gyűlölni egyaránt, de praktikussága szerintem nem kérdőjelezhető meg.
Ebben a blogbejegyzésben egy képes beszámolóban mutatom be a fejlődését, nem megyek vissza egész a kezdetekre, így 1970-től indulnak a képek. A technikai paraméterek részletezésében sem térnék ki, inkább a személyes emlékeimmel szeretném kicsit színezni a villamosok bemutatását. Akit a technikai részletek foglalkoztatnak, azok bőségesen találnak weboldalakat ebben a témában.
Tartsatok velem!
Emlékszem ezek a háromkocsis villamosok középső kocsija fapados volt, így sokan az első és az utolsó szerelvényt részesítették előnyben az utazásaik során. Ezért általában a középső kocsikban több eséllyel volt szabad hely.
A régi Moszkva téren sok villamos vonal haladt át, ami ma sem változott!
Manapság a budapesti belvárosi hidak között kettő van, amelyen nincs villamos közlekedés az Erzsébet híd és a Lánchíd.
A fa ülések egyszerű tervezése a sötét és világos pácolt lécek keverése volt, (ami a kényelmén nem javított.)
Általában a külterületi megállóknál voltak kialakítva kocsiszínek (remiz) itt a villamosok felújítását és karbantartását végezték.
Ezen a képen elölről is megcsodálhatjuk a régi 4-es villamost, valamint érdekesség még a forgalmat irányító rendőrhölgy, akinek még dobogója is van.
Ez a típusú villamos szervény járt sokáig a 4-6-os vonalán is!
Nekem ez a villamos szerelvény volt a kedvencem, mivel már elég modernnek számított és aránylag kényelmes utazást biztosított.
Ez a típusú villamos szerelvény általában két kocsiból állt és a kocsik hátsó felén a kapaszkodók mögött volt egy üres tér, ahová le lehetett ülni vagy a táskákat elhelyezni. Gyerekként gyakran itt utaztam. (Én a 18-as vonalán jártam vele napi szinten.)
Egyébként véleményem szerint a nagyvárosokban a metró után a villamos a második leghatékonyabb közlekedési jármű.
Ebbe a bejegyzésben mára ennyi fért bele, tudom sok típus még lemaradt az összefoglalóból, de ha lesz rá érdeklődés talán majd legközelebb folytatom.
Ebben a blogbejegyzésben is a Fortepan oldaláról lettek felhasználva a régi képek!
Amennyiben tetszett ez a bejegyzés, köszönöm, ha egy megosztással támogatod gyűjtő munkámat!
További írásaim a régi közlekedési járművekről:
Írta és szerkesztette: István